Janusz Bałdyga
/

Urodzony w 1954 roku w Lublinie. Janusz Bałdyga, używając prostych środków, przekształca potężne symbole, takie jak krzyż, orzeł czy flaga. Już w swojej pracy dyplomowej wykonanej w 1979 r. na ASP w Warszawie pod okiem profesora Stefana Gierowskiego poddał transformacji kształt terytorium Polski. Charakterystyczny znak namalowany przez artystę w lustrzanym odbiciu wciąż jest rozpoznawalny, ale zupełnie traci moc symbolu. 

W roku ukończenia studiów na wydziale malarstwa artysta dołączył do Teatru Akademia Ruchu. Od tamtego momentu Bałdyga stale łączy działalność artysty wizualnego i performera. Instalacje rzeźbiarskie bywają scenografią jego performensów, natomiast obiekty, które można zobaczyć na wystawach, są rodzajem dokumentacji jego wcześniejszego działania. „Nie znajduję bezwzględnej granicy pomiędzy performance jako gestem i obiektem performance jako skutkiem gestu” – mówi artysta. 

Bałdyga buduje obiekty z solidnych materiałów, takich jak drewno czy metal. Tak powstałe konstrukcje charakteryzuje jednocześnie wyjątkowa lekkość – wyglądają, jakby w każdej chwili mogły się poruszyć, są w ciągłym napięciu. Czasem nawet ostrożne dotknięcie może zaburzyć wewnętrzną równowagę instalacji i dosłownie zburzyć konstrukcję. „Myślę o błędzie jako istotnym czynniku tworzącym wydarzenie” -– mówi Janusz Bałdyga. Dlatego można przypuszczać, że dekonstrukcja, dzięki której dochodzi do przewartościowania zastanego stanu rzeczy, jest elementem koncepcji artysty.


WYSTAWY W PROPAGANDZIE:
Efemerydy, Foto-obiekt